Archiwum Lokomotywy
W tej sekcji prezentujemy książki nominowane i wyróżnione w dotychczasowych edycjach Plebiscytu Lokomotywa.
lub

Tekst
2019
Grażyna Lutosławska
Pepe i Melek na tropie
Warstwy
Wydawnictwo
Wciągająca, zaskakująca, pełna humoru i mądrości powieść drogi — dosłownie i w ujęciu metaforycznym, bo do samego siebie. W podróż wyrusza uporządkowany do przesady pan Patyczak i wróbelek Melek, który pragnie przeżyć coś niezwykłego, choć nawet jeszcze nie potrafi latać. Z ich spotkania i drogi pełnej przeszkód może wyniknąć tylko coś dobrego. Przepiękna opowieść o przyjaźni, współpracy i pomocy. O odwadze i ciekawości, której nie warto gubić. O szczęściu i o tym, że najpiękniej jest się przeglądać nie w lustrze, a w oczach kogoś bliskiego.

Od A do Z
2019
Raman Prinja
Chris Wormell (il.)
Kieran Hood (proj. graf.)
Jeremi K. Ochab (tł.)
Małgorzata Piętka (konsult. meryt. przekł. pol.)
Karolina Iwaszkiewicz (red.)
Małgorzata Kuśnierz (kor.)
Karolina Iwaszkiewicz (kor.)
Piotr Bałdyga (skład i przygot. do druku)
Planetarium
Dwie Siostry
Wydawnictwo
Planetarium zachwyca jako całość. Znajdziecie tutaj niesamowite, starannie dobrane i wykonane ilustracje, przystępnie napisany tekst prezentujący najnowszą wiedzę na temat wszechświata, logicznie poukładane rozdziały prowadzące czytelnika przez tajemnice planet, gwiazd i galaktyk. To prawdziwe Muzeum Kosmosu — wciągające, inspirujące, cudowne, interesujące. Nie chce się z niego wychodzić i ciągle ma się ochotę powracać, by obejrzeć (i przeczytać) to wszystko jeszcze raz. Wspaniały przykład dopracowanej i przemyślanej literatury popularnonaukowej, która nie tylko daje wiedzę, ale także wprawia w zachwyt nad cudami świata i cudami edytorstwa.

Fakt
2019
Eun-Ju Kim
Ji-Won Lee (il.)
Marta Tychmanowicz (tł.)
Plastik fantastik?
Babaryba
Wydawnictwo
Plastik, uznawany za największą bombę ekologiczną współczesnego świata, jak udowadniają autorzy książki, ma różne oblicza. Picturebook w przystępny nawet dla kilkulatków i wyczerpujący sposób opowiada o powstawaniu i wykorzystywaniu tworzyw sztucznych, związanych z nimi zagrożeniach, a także o zaletach i sposobach odpowiedzialnego ich użytkowania. Motyw gumowej kaczki, nawiązujący do feralnej katastrofy kontenerowca transportującego plastikowe zabawki, a pojawiający się na ilustracjach, ciekawie spina narrację. Nieprzeładowany, spójny projekt graficzny przyciąga uwagę. Non-fiction z misją, ale bez niepotrzebnego moralizatorstwa.

Fakt
2019
Laureat
Monika Utnik-Strugała
Małgosia Piątkowska (il.)
Po ciemku, czyli co się dzieje w nocy
Nasza Księgarnia
Wydawnictwo
Wielkoformatowa książka ilustrowana, w interesujący i przystępny sposób prezentuje temat wzbudzający szczególny entuzjazm dzieci – Co się dzieje (ze mną, ze światem), gdy śpię? Publikacja zaspokaja dziecięcą ciekawość świata, eksplorując pięć obszarów zagadnień: ciało człowieka, zjawiska ziemskie, florę i faunę, pracę nocną człowieka i zwierząt oraz nocne świętowanie, umiejętnie
przekazując młodemu czytelnikowi podstawową wiedzę w tym zakresie, wzbogaconą o ciekawostki. Dużym atutem książki, wyróżniającym ją na tle innych publikacji non-fiction, jest plastyczność, a nawet poetyckość języka. Dzięki temu rodzic może czytać książkę na głos jak opowieść, co jest szczególnie cenne,
zważywszy na to, że odbiorcami są kilkulatki.

Tekst
2019
Roksana Jędrzejewska - Wróbel
Pracownia Aurory
Bajka
Wydawnictwo
Świat, w którym żyjemy, zatraca się w pogoni za coraz to nowszymi
przedmiotami. Wyrzucamy to, co się zepsuło, aby nabyć rzeczy nowsze i pozornie lepsze, bo to jest tańsze niż naprawa. Tytułowa bohaterka tej książki całe życie spędziła natomiast właśnie naprawiając – ludzkie serca. Teraz czuje się niepotrzebna i trochę niewidzialna w swoim małym zakładzie na ulicy Rzemieślników, do którego nikt już nie zagląda. Wszystko zmieni się, gdy w jej
drzwiach stanie dziewczynka o pięknym imieniu... Pracownia Aurory to piękna i prosta historia o tym, co jest potrzebne naszym
sercom do życia oraz o tym, że nawet patrząc w ciemne i szare niebo powinniśmy pamiętać, że „gdzieś tam, za tymi chmurami świeci słońce. I że jest zawsze, tylko czasami po prostu go nie widać”.

Komika
2019
Shannon Hale
LeUyen Pham
Ewa Spirydowicz (il.)
Prawdziwe przyjaciółki
Jaguar
Wydawnictwo
Komiks realistycznie i przejmująco ukazuje nieustanne wzloty i upadki, sukcesy i porażki dziewczynki u progu pokwitania – zmagania w relacjach z rodzicami, rodzeństwem, a przede wszystkim z rówieśnikami. Historia Sary akcentuje wielką
potrzebę społecznej akceptacji młodego człowieka i posiadania kogoś bliskiego, kto wesprze, a jednocześnie zrozumie próby „wybicia się na niepodległość”. Poprzez cięty język postaci i gorzkie autorefleksje bohaterki Shannon Hale dosadnie pokazuje, że dzieciństwo i szkolna codzienność nie zawsze są pasmem
szczęśliwości. Złożoność tego etapu i gwałtowność emocji mu towarzyszących doskonale oddają momentami radosne, a miejscami niepokojąco mroczne rysunki LeUyen Pham.

Obraz
2019
Maria Dek
Przeplatalińscy
Dwie Siostry
Wydawnictwo
Maria Dek w swojej autorskiej pracy o adekwatnym tytule Przeplatalińscy sięga po sprawdzoną formę książki kartonowej. Każdą stronicę podzielono na trzy niezależne karty, które czytelnik może dowolnie przekładać. W ten sposób poznaje sympatycznych bohaterów, rysowanych prostą, stylizowaną na dziecięcą, kreską w ciepłych barwach. Są wśród nich postaci realistyczne, takie jak
Marzycielska Zosia czy Wesoły Jasiek, ale też bardziej abstrakcyjne, wyobrażone, jak na przykład Wielki Pan Jabłko czy mieszkańcy Planety Pyk Cyk. Humorystycznie przedstawione postaci śmieszą już samym swoim wyglądem: długimi wężowatymi rękami, pucołowatymi policzkami i zabawnymi minami, ale największa frajda tkwi w interaktywności publikacji. Dziecko włącza się w proces
tworzenia – to ono, przekładając konkretne karty, decyduje o ostatecznym
wyglądzie danej postaci, jak również o tym, co jej się przydarza. Tym samym
obcowanie z obrazem daje dziecku poczucie sprawczości i zabawy sztuką
ilustracji, a wszystko to w lekkiej, humorystycznej formie odpowiedniej już dla
najmłodszego czytelnika.

Od A do Z
2019
Davide Morosinotto,
Stefano Moro (proj. graf.)
Stefano Moro (proj. okł.)
Annalisa Ventura (proj. okł.)
Ewa Nicewicz-Staszowska (tł.)
Grażyna Mastalerz (red.)
Dominika Cieśla-Szymańska (red.)
Magdalena Kuśnierz (kor.)
Piotr Bałdyga (skład i przygot. do druku)
Toruńskie Zakłady Graficzne Zapolex (druk)
Renomowany katalog Walker & Dawn
Dwie Siostry
Wydawnictwo
Co za historia! Co za książka! Dawno nie czytałam powieści przygodowej. Żadnego tam fantasy, young adult, społecznie zaangażowanej obyczajówki czy kryminału, ale soczystej, pełnowymiarowej, trzymającej w napięciu książki przygodowej, po której ma się ochotę chwycić za plecak i ruszyć w świat. A teraz
przeczytałam coś, od czego autentycznie nie mogłam się oderwać, co pożerałam strona po stronie, gdy tylko miałam moment na czytanie, nawet idąc ulicą! Świetnie napisana historia, z wyrazistymi bohaterami, z fascynującą fabułą. A projekt graficzny książki (okładka i obwoluta oraz motywy graficzne w środku
książki) idealnie współgra z tekstem. Absolutnie „nieodkładalna” książka!

Tekst
2019
Lauren Wolk
Sebastian Musielak (tł.)
Rok, w którym nauczyłam się kłamać
Dwie Siostry
Wydawnictwo
„Książka, w której można się zatracić” – taki powinien być tytuł i jednocześnie uzasadnienie nominacji. Klasyczna powieść w najlepszym gatunku, w niedzisiejszy sposób dokładna, prawdziwa, zaskakująca i jednocześnie współcześnie raniąca, przesycona emocjami. Historia dwunastolatki, która zbyt wcześnie staje na progu dorosłego życia i wbrew sobie zostaje w nie wciągnięta.
Tak mocnych bohaterów i genialnie skonstruowanej akcji dawno nie znalazłam w książce młodzieżowej. Nawet, gdy już odsunięcie się od tej powieści o dziesiątki kolejnych przeczytanych książek, będzie ona do was wracać w urywkach zdań, tematach rozmów, smaku pierwszej dorosłej kawy. Idealny tytuł do nowego kanonu lektur obowiązkowych.

Przekład
2019
Sebastian Musielak (tł.)
Lauren Wolk
Rok, w którym nauczyłam się kłamać; Wolf Hollow
Dwie Siostry
Wydawnictwo
Po przeczytaniu tej powieści kolejny raz zastanawiałam się nad
nieprawdopodobnie istotną rolą tłumacza. Książka świetna brzmi nam przecież dopiero wtedy, kiedy przekład jest - jak tu - majstersztykiem. Proste, dobitne, lekko zmetaforyzowane zdania Lauren Wolk oddane zostały językiem precyzyjnym i błyskotliwym. Jego nienachalna uroda nie przyciemnia aforystycznymi błyskotkami etycznej wagi poruszanych spraw, ale zarazem jest w
stanie wydobyć inną, znaczącą warstwę powieści. Poruszałam się przez historię płynnie i z wielką przyjemnością.