top of page

Archiwum Lokomotywy

W tej sekcji prezentujemy książki nominowane i wyróżnione w dotychczasowych edycjach Plebiscytu Lokomotywa.

lub

Komiks

2019

Laureat

Tomasz Samojlik (sc.)

Marcin Podolec, Agata Mianowska (il.)

Bardzo dzika opowieść - 1 -
Las Złamanych Serc

Kultura Gniewu

Wydawnictwo

Porywająca fabuła z delikatnie wplecionym manifestem ekologicznym to jest to, co w komiksach Samojlika lubimy. Plus duże poczucie humoru, ciekawe postaci i realia jak żywo przypominające współczesny świat i wydarzenia z pierwszych

stron gazet. Brawo za oddanie głosu zwierzętom dzikim z puszczy i tym domowym, a także uwrażliwianie czytelników na to, co tak cenne — przyrodę.

Od A do Z

2019

Delphine Perret

Paweł Łapiński (tł.)

Katarzyna Nawrocka (red.)

Studio Acapulco (typogr.)

Bjorn w wielkim świecie

Wytwórnia

Wydawnictwo

Minimalizm w treści i obrazie. Prostota podana tak smakowicie, że cieszy oczy i serce. Oczy, bo cudowna kreska i ilustracje, proste i oszczędne, a jakże wymowne i wzruszające. Miętowa okładka, żółte strony wewnątrz (w pierwszej części występowały te same kolory, tylko na odwrót), doskonała typografia i papier, twarde okładki i szyte strony. Serce, bo opowieści niedźwiedzia mają w sobie

mądrość i radość — warto się w nich rozsmakować. Bjorn to towar de luxe. Czytanie tej książki jest jak głęboki oddech, kontemplacja. Tętno się uspokaja, myśli nabierają przejrzystości — miód na serce!

Tekst

2019

Laureat

Katherine Marsh

Anna Klingofer-Szostakowska, Sara Manasterska (tł.)

Chłopiec znikąd

Widnokrąg

Wydawnictwo

To książka o uchodźcach, ale taka, która mówi o problemie w nowatorski sposób. Nie poucza, nie moralizuje, nie podaje gotowych rozwiązań, ale wciąga i wzrusza. Jest bardzo prosta w formie – krótkie, nieskomplikowane zdania, łatwe słownictwo. Ale to dobrze, bo to ma być książka „dla każdego”. Wiem, nie powinno się pisać książek dla każdego, ale ta jest właśnie taka – absolutnie każdy powinien ją przeczytać!

Fakt

2019

Jan Paul Schutten

Floor Rieder (il.)

Małgorzata Diederen-Woźniak, Iwona Mączka (tł.)

Ciało. Ty i miliardy twoich mieszkańców

Format

Wydawnictwo

Jan Paul Schutten ma w ręku ogromny atut: jest autorem książek dla dzieci, a nie naukowcem, który posługuje się zawiłym i hermetycznym językiem. Bardzo elegancki i budzący respekt projekt wizualny autorstwa Floor Rieder stanowi jedynie przewrotny żart. Książka, nie stroniąc od naukowej terminologii, brzmi lekko i zrozumiale. Dobrze przepracowane zagadnienia, podane w ciekawych kontekstach i skojarzeniach to mocna strona Ciała. Zabawna treść ukryta pod postacią poważnych rycin to godne doceniania, kolejne mrugnięcie okiem w stronę czytelnika.

Od A do Z

2019

Izabela Zięba

Urszula Palusińska (il. i opr. graf.)

Maciej Byliniak (red. i kor.)

Perfekt S.A. (druk)

Czy to długo, czy krótko?

Dwie Siostry

Wydawnictwo

Czas to temat, który dotyczy każdego, niezależnie od wieku, etapu w życiu czy pozycji społecznej. Nie ma osoby, która by choć raz nie doświadczyła względności czasu, kiedy to w zależności od tego, czy sytuacja jest miła, czy trudna, chwile biegną szybko lub bardzo się dłużą. To doświadczenie jest znane już całkiem małemu dziecku – autorki książki przytaczają liczne przykłady, w których rozpozna ono swoje doświadczenia, bliskie również dorosłym. Budują one 

pomost pomiędzy czytelnikiem młodszym i starszym, akcentując wspólnotę doświadczeń i zachęcając do dzielenia się swoimi emocjami. Oryginalne, minimalistyczne ilustracje Urszuli Palusińskiej wywołują uśmiech i zachęcają do rozmowy z dzieckiem i przywoływania własnych przykładów zagadkowości czasu. Tekst książki został wyselekcjonowany do wydania spośród prac zgłoszonych do drugiej edycji konkursu na projekt książki ilustrowanej dla dzieci „Jasnowidze”.

Komiks

2019

Fabien Grolleau

Jérémie Royer

Paweł Łapiński (tł.)

Darwin. Jedyna taka podróż

Marginesy

Wydawnictwo

Komiksy duetu Grolleau/Royer bezsprzecznie potrafią jedno: oddać pasję, to jest wytrwałość, szaleństwo i zachwyt pionierów nauki. Fabularyzowana i zamieniona w malarskie kadry adaptacja opowieści Darwina o podróży na okręcie "Beagle", która dała badawczy impuls młodemu człowiekowi, a w przyszłości ojcu teorii

ewolucji, zachwycająco sprawnie ukazuje "narodziny" naukowca. Autorzy komiksu pokazują młodemu czytelnikowi, jak świat Darwina otwiera się, a fale wrażeń i informacji porządkowane są w wiedzę. Jednak wrażliwość otwiera się nie tylko na rzeczy fascynujące - bo młody człowiek styka się choćby z zagładą

kultur i niewolnictwem - autorzy silnie akcentują etyczne aspekty zachodniej ekspansji i przekształcania świata. Komiks ma dwie płaszczyzny: pierwsza - jest on uniwersalną, spójną i wciągającą historią o odważnym młodym człowieku, który dojrzewa do wypowiedzenia tego, co najważniejsze dla niego, druga - jest

to opowieść o konkretnym naukowcu i kawałku historii nauki. Znakomite medium dla tej historii!

Od A do Z

2019

Marianne Dubuc

Justyna Bednarek (tł.)

Katarzyna Nawrocka (red.)

Anna Krasucka (kor.)

Studio Acapulco (opr. graf.)

Droga na górę

Wytwórnia

Wydawnictwo

Dałabym medal za tę historię o przyjaźni, trosce, a przede wszystkim o przemijaniu i zachwycie nad światem, a przecież są jeszcze ilustracje, równie piękne jak słowa. Między nimi zapisany tekst wykrojony pismem pasującym do warstwy fabularnej i graficznej. Marianne Dubuc stworzyła książkę wizualnie delikatną jak ptasi puszek, ale w wymowie mocną jak... ptasie pióro. Tego efektu nie psuje przekład na język polski: Justynie Bednarek, tłumaczce i pisarce, udało się ocieplić polszczyznę, szeleszczącą i brzęczącą, sprawić, że ogrzewa nasze serca. I choć nie ma tu edytorskich fajerwerków, to ma się wrażenie, że nie jest to

zwykła książka, że została wydana z dużą starannością i przemyśleniem.


Komiks

2019

Ari Folman (sc.)

David Polonsky (il.)

Alicja Dehue-Oczko (tł.)

Kamil Budziarz (tł.)

Dziennik Anne Frank

Stapis

Wydawnictwo

Bardzo udana komiksowa adaptacja słynnego Dziennika Anny Frank, za którą odpowiadają twórcy Walca z Baszirem Ari Folman i David Polonsky. Mała diarystka była doskonałą, niezwykle dojrzałą jak na swój wiek, obserwatorką, jednak autorzy musieli trochę przemodelować jej dzieło, tu i ówdzie dodać coś od siebie z myślą o potrzebach komiksowego medium. Efekt? Obrazkowy "Dziennik" dokładnie oddaje problematykę dziennika pisanego, ale obficie korzysta z możliwości kadrowej formy. Zacytowane w całości fragmenty z diariusza przeplatają się ze scenami praktycznie pozbawionymi słów, akcentującymi stany emocjonalne młodej pisarki. Polonsky wiernie oddaje faktyczny wygląd bohaterów, ale tworzy dzieło na wskroś współczesne i co istotne - dostępne w

odbiorze dla całkiem młodych czytelników.

Komiks

2019

Charlotte Malterre-Barthes (sc.)

Zosia Dzierżawska (rys.)

Jacek Żuławnik (tł.)

Eileen Grey. Dom pod słońcem

Marginesy

Wydawnictwo

Eileen Grey uznawana jest obecnie za pionierkę modernistycznego designu i architektury, mimo że w tej ostatniej dziedzinie była samoukiem. Pod koniec życia była jednak artystką nieco zapomnianą, a jej dom E-1027 często mylnie przypisywano Corbusierowi. Komiks, którego autorkami są francuska architektka

i polska rysowniczka, przypomina jej życie, drogę do pracy artystycznej oraz poglądy na sztukę i architekturę. Opowiada historię powstania E-1027 oraz jej konflikt z Le Corbusierem. Pokazuje też jak trudno było kobiecie przebić się w tym zdominowanym przez mężczyzn świecie.

Komiks

2019

Isabel Greenberg

Łukasz Buchalski (tł.)

Encyklopedia wczesnej ziemi

Kultura Gniewu

Wydawnictwo

Isabel Greenberg stworzyła piękną mitologię – pozlepiała ze sobą różne wierzenia, kawałki Biblii z wierzeniami ludów północy, mitologią egipską, fizyką i astrologią (ileż jest tu tych odwołań, tych zaczepek, tych obrazów pozbieranych ze świata!), doprawiła własną wyobraźnią, powkładała historie – jedną w drugą i w następną, jak matrioszki, żeby na samym końcu rozkładania zostało jedno, czego nie da się już rozłożyć na części pierwsze: miłość. A to jedna z najpiękniejszych książek o miłości, jaką czytałam. Znamienne, że Dan Berry zrobił z odręcznego pisma autorki czcionkę (autorka wspomina o tym w podziękowaniach). To dla mnie znak, sygnał, że ta powieść jest dopracowana w każdym szczególe, że nic nie pozostało dla przypadku – wszystko wzięła Isabel Greenberg w swoje ręce, ulepiła dokładnie tak, jak chciała.

bottom of page